MMSL 2024, 93(4):313-322 | DOI: 10.31482/mmsl.2023.036

STUDY OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE FIELD OF PUBLIC PROTECTION IN EMERGENCIESOriginal article

Miroslav Kopecký ORCID...1, Iveta Hudzietzová2, Hana Střítecká ORCID...3*
1 Department of Specialised Subjects and Practical Skills, Faculty of Health Sciences, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
2 Elementary school and kindergarten, Třinec, Kaštanová 412, contributory organisation, Czech Republic, doctoral studies University of Lower Silesia Wroclaw, Poland
3 Department of Military Internal Medicine and Military Hygiene, Faculty of Health Sciences, University of Defence, Hradec Králové, Czech Republic

Introduction: Sufficient continuous preparation is needed to ensure that citizens are able to respond adequately in the event of emergencies. This preparation is a continuous process of education in the Czech Republic that is part of primary school educational programmes.

Objective: To determine the knowledge of 6th and 9th grade primary school students in the field of protection of people in emergencies.

Methodology: A questionnaire survey was conducted among a group of 1,943 respondents at 19 primary schools in the Olomouc and Moravian-Silesian regions in 2018 to 2019.

Results: The results showed that students in 6th, 7th and 8th grades have the same level of knowledge, and that the knowledge of students in the 9th grade is at a higher level. An average level of knowledge was found in 42.98% of students, 29.64% of students have below-average knowledge, and 27.38% of students have above-average knowledge.

Conclusion: The results indicate that the sub-objectives set out in the Framework Education Programme for Basic Education have not been fully met. The authors propose teaching the topic of Protection of People in Emergencies from the 6th to 8th grade cross-sectionally in individual subjects, and adding it as a separate subject in the 9th grade.

Keywords: emergencies; human security; knowledge; 6th and 9th grade primary school students; educational programmes

Received: April 27, 2023; Revised: August 1, 2023; Accepted: August 10, 2023; Prepublished online: August 28, 2023; Published: December 2, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kopecký, M., Hudzietzová, I., & Střítecká, H. (2024). STUDY OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE FIELD OF PUBLIC PROTECTION IN EMERGENCIES. MMSL93(4), 313-322. doi: 10.31482/mmsl.2023.036
Download citation

References

  1. Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacích programů, č.j. 34776/98-22, ze dne 4. května 1999.
  2. Jeřábek J, Tupý J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT; 2017.
  3. Kopecký M. Implementation of "Human Protection in Emergencies, Health care, abd Traffic Education" in the Curricula of Faculties of Education in the Czech Republic. In Educational Change and Challenges in Poland and the Czech Republic (pp. 65-74). Wroclaw: Dolnoslaska Szkola Wyzsza; 2013.
  4. Kirsch L, Padrnos J. Příprava školní mládeže v České republice na mimořádné událostí. Vojenské rozhledy. 2013;22(54):168-181.
  5. Věstník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Věstník. 2010;LXVI(6).
  6. Česká školní inspekce. Tematická zpráva. Vzdělávání v bezpečnostních tématech. Praha. 2016.
  7. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. Praha: MV - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru. 2014.
  8. Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, s.r.o; 2004.
  9. Kopecký M, Tilcerová E, Šiman J. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého;2014.
  10. Zákon č. 239/2000 Sb., Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  11. Martínek B, Linhart P, Balek V, et al. Ochrana člověka za mimořádných událostí: příručka pro učitele základních a středních škol. Praha: Ministerstvo vnitra, generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR; 2003.
  12. Zeman M, Mika O. Ochrana obyvatelstva. Brno: Vysoké učení technické, Fakulta chemická; 2007.
  13. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
  14. Balabán M, Stejskal L. a kol. Kapitoly o bezpečnosti. Praha: Karolinum Univerzita Karlova; 2010.
  15. Martínek B, Linhart P. et al. Ochrana obyvatelstva, Modul E. Praha: MV GŘ HZS ČR. 2006.
  16. Zákon č. 222/2000 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
  17. Česká školní inspekce. Tematická zpráva. Vzdělávání v bezpečnostních tématech.Výroční zpráva České školní inspekce za rok 2003/2004. Praha; 2004.
  18. Kučerová O. Informovanost žáků na vybraných základních školách v Českých Budějovicích o poskytování laické první pomoci. České Budějovice: Jihočeská Univerzita; 2010.
  19. Surala J. Výchova dětí na základních školách v oblasti ochrany. Brno: Masarykova Univerzita; 2012.
  20. Navrátilová, P. Úroveň znalostí žáků základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého; 2012.
  21. Štěříková N. Vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva na základních školách: Aktuální situace a trendy. Ochrana a Bezpečnost. 2016;5(3):1-87.
  22. Katolická Z. Analýza znalostí žáků základní školy z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova; 2019.
  23. Pecina L. Požární ochrana jako volnočasová aktivita dětí. Požární ochrana jako volnočasová aktivita dětí. Brno: Masarykova Univerzita; 2013.
  24. Katolická Z. Analýza znalostí školní mládeže na druhém stupni ZŠ z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova; 2017.
  25. Kopáček P. Zpravodajství březen 2009. Pravidelná zkouška sirén prodělá největší změny za posledních 6 let: Avaible from: http://www.hzscr.cz/clanek/pravidelna-zkouska-siren-prodela-nejvetsi-zmeny-za-poslednich-6-let.aspx
  26. Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacích programů pro základní školy, střední školy, speciální školy a vyšší odborné školy, č.j. 12 050/03-22, ze dne 4. března 2003.